niedziela, 3 maja 2020

Czasowniki, które musisz znać, część 2.








Pamiętacie, jaki jest pierwszy najważniejszy czasownik angielski? To czasownik "być". Dziś przejdziemy do drugiego w kolejności najważniejszego czasownika - "mieć" oraz poćwiczymy sobie znajomość "być" i "mieć". Let's get started! 

Czasownik "mieć" odmienimy w twierdzeniu.

I have = I have got = I've got - (ja) mam
you have = you have got = you've got - (ty) masz
he has = he has got = he's got - (on) ma
she has = she has got = she's got - (ona) ma
it has = it has got = it's got - to ma, on/ona ma (do rzeczy)
we have = we have got = we've got - (my) mamy
you have = you have got = you've got - (wy) macie
they have = they have got = they've got - (oni, one) mają

Polskie zaimki (ja, ty...) wzięłam w nawias, ponieważ możemy je pominąć, a angielskich NIE MOŻEMY, więc nie brałam ich w nawias.

Przeczenie z czasownikiem "mieć". Przeczenie, przypominam, rozpoznamy po partykule "nie".

I don't have = I haven't got - (ja) nie mam
you don't have = you haven't got - (ty) nie masz
he doesn't have = he hasn't got - (on) nie ma
she doesn't have = she hasn't got - (ona) nie ma
it doesn't have = it hasn't got - to nie ma, (on/ona) nie ma
we don't have = we haven't got - (my) nie mamy
you don't have = you haven't got - (wy) nie macie
they don't have = they haven't got - (oni,one) nie mają

I przejdźmy w końcu do pytania z czasownikiem "mieć".


diagram 1.



Za chwilę przejdziemy do tłumaczenia zdań, ale zanim to uczynimy, to, pozwólcie, że streszczę najważniejsze zagadnienia z dzisiejszych zajęć.


ZAPAMIĘTAJ!!!

1. Najważniejszymi angielskimi czasownikami są "być" i "mieć". 
2. Trzy najważniejsze rodzaje zdań to (tak jak w przypadku "być"):
a) twierdzenie (rozpoznam je, gdy w zdaniu nie będzie słówka "nie" ani "?".)
b) przeczenie (rozpoznam je, kiedy w zdaniu będzie partykuła "nie")
c) pytanie (rozpoznam je, kiedy na końcu zdania będzie "?")
3. Odmiany czasownika "mieć" w: twierdzeniu, przeczeniu i pytaniu należy nauczyć się na pamięć.
4. Ponieważ słówka "czy" nie ma w klamerce słówek pytających, to pomijam klamerkę i przepisuję  to, co jest za klamerką, pamiętając, że zdanie zaczynam wielką literą.


Przetłumaczmy i przeanalizujmy teraz kilka zdań zanim samodzielnie będziecie pracować - są to zdania zarówno z czasownikiem "mieć" jak i "być". 

1. On jest mądry.
2. On ma siostrę. Ona jest wysoka.
3. Mamy samochód. On jest czerwony.
4. Ona nie ma przyjaciół.
5. Czy masz psa?
6. Gdzie oni są?
7. Dlaczego jesteś taki niegrzeczny?

Ad 1. Cóż tu mamy za zdanie? Czy jest to pytanie? Nie, ponieważ na końcu nie ma pytajnika. Czy to jest przeczenie? Też nie, bo w tym zdaniu nie ma słówka "NIE". Więc skoro nie jest to pytanie, ani nie jest to przeczenie, to co to jest??? Twierdzenie! Twierdzenie z czasownikiem "być". Odnajdźcie sobie nasze twierdzenie z "być" i spróbujcie przetłumaczyć zdanie. Popatrzcie, jaka osoba występuje w naszym zdaniu: "On". Należy w takim razie odnaleźć twierdzenie z czasownikiem "być", odnaleźć osobę zgodną z naszym zdaniem (on czyli he), przepisać nasze "On jest" i dodać słówko: "mądry", bo takie jest nasze polskie zdanie. A więc przetłumaczmy: He is clever.
Ad 2. W tym przykładzie mamy 2 zdania. To nic - wykonujemy je po kolei, ale wiemy, że są ze sobą powiązane... He has (got) a sister. She is nice. - W przypadku obu tych zdań mamy twierdzenia, ale pierwsze jest z czasownikiem "mieć", a drugie - z "być".
Ad 3. We have a car. It is red. - Znów - mamy tu 2 twierdzenia. Ale zauważcie, że słówko "on" przetłumaczyłam jako "it", bo samochód jest rzeczą. I zwróćcie też uwagę na pierwsze zdanie w tym przykładzie - pominęłam w polskim zdaniu zaimek "My", ponieważ my doskonale wiemy, że chodzi o tę właśnie osobę - w zdaniu angielskim osoby NIGDY NIE POMIJAM!
Ad 4. Przeczenie z czasownikiem "mieć". "She hasn't got friends" albo: "She doesn't have friends."
Ad 5. Na końcu zdania jest "?", więc jest to pytanie - pytanie z czasownikiem "mieć". Znów w polskim zdaniu nie ma zaimka, ale wiemy, że zdanie należy przetłumaczyć: "Czy TY masz psa?" Słówka "czy" nie ma w naszej klamerce, więc tłumaczymy to, co jest za klamerką, dopasowując do osoby "TY". Do you have a dog? albo: Have you got a dog?
Ad 6. Mamy do czynienia z pytaniem z czasownikiem "być". Nie jest to pytanie typu 'czy", więc korzystamy z klamerki: Wybieramy słówko "Gdzie" i podstawiamy resztę, zgodnie ze wzorem. Oczywiście musimy wybrać osobę: "oni", bo tak jest w naszym polskim zdaniu. I tym sposobem mamy: Where are they?
Ad 7. Na końcu jest pytajnik, więc jest to pytanie (z "być"). Dlaczego TY jesteś  taki niegrzeczny, prawda? Why are you so rude?

Zadanie domowe: Przetłumacz zdania:
1. Dlaczego on jest taki nieśmiały?
2. Nie jesteśmy uparci.
3. Czy masz kota?
4. Czy jesteś w domu?
5. Dlaczego jesteś w domu?
6. Czy oni mają klucze?
7. Gdzie oni mają klucze?
8. Mam nową piłkę. Ona jest świetna.
9. Czy to jest trudne?
10. To nie jest trudne.

Słówka do zdań:
taki nieśmiały - so shy
uparty - stubborn
kot - a cat
w domu - at home
klucze - the keys
nowa piłka - a new ball
świetny - great
trudny - difficult






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz