poniedziałek, 4 maja 2020

I have a friend. I like him.





Na dzisiejszych zajęciach dowiecie się, w jaki sposób można zastąpić konkretną osobę w zdaniu. Dobrze wiecie, jakie osoby (zaimki osobowe) mamy w języku angielskim:

I – ja
You – ty
He – on
She – ona
It – to, on/ona/ono (ale do rzeczy)
We – my
You – wy
They – oni

Popatrzmy teraz na poniższe przykłady zdań.
On jest moim przyjacielem: lubię go, ufam mu, bawię się z nim. – zauważcie, że słówka, które są na czerwono utworzone są od zaimka osobowego „On”.
Ja jestem jego przyjacielem: on lubi mnie, ufa mi, bawi się ze mną. - Słówka zaznaczone na czerwono zostały utworzone od osoby: ja
Ona jest moją przyjaciółką: lubię , ufam jej, bawię się z nią. - Słówka zaznaczone na czerwono odnoszą się do osoby: ona

Każdy polski zaimek osobowy (ja, ty, on, ona, my, wy, oni) możemy odmienić, czyli utworzyć od tego zaimka inne słówka: na przykład od zaimka: ja możemy utworzyć inne słówka, np.: mnie, mną, mi…, od zaimka my możemy utworzyć inne słówka, takie jak: nam, nas, nami… itd.

Teraz w tabeli napiszę Wam, jakie wyrazy możemy utworzyć od zaimka osobowego w języku polskim:

Polski zaimek osobowy
Słówko utworzone od zaimka osobowego
ja
mnie, mi, mną
ty
ciebie, cię, ci, tobie, tobą
on
go, jego, niego, nim, jemu, mu
ona
jej, ją, niej, nią
ono
jego, jemu, go, mu
my
nas, nam, nami
wy
was, wam, wami
Oni, one
ich, im, nich, nimi

Dużo tego! Popatrzcie, ile to roboty takie odmienianie! Na  szczęście w języku angielskim od zaimka osobowego możemy utworzyć tylko jedno nowe słówko. Popatrzcie:

Zaimek osobowy
Wyraz utworzony od zaimka osobowego
I
me
You
you
He
him
She
her
It
it
We
us
You
you
They
them

Widzicie? W języku angielskim od zaimka „I” mogę utworzyć tylko jedno słowo: „me”. A w języku polskim od zaimka „ja” mogę utworzyć aż 3 słówka: mnie, mi, mną.
Jaki z tego wniosek? Taki, że angielski wyraz utworzony od zaimka osobowego będzie miał wiele polskich znaczeń, to znaczy, że na przykład słówko „me” będzie oznaczało w języku polskim: mnie, mi, mną; słówko: him oznaczać będzie: go, jego, jemu, nim, mu… Przedstawia to tabela poniżej, której trzeba się nauczyć na pamięć.

Słówko angielskie utworzone od zaimka osobowego
Polski odpowiednik słówka utworzonego od zaimka osobowego:
me
mnie, mi, mną
you
ciebie, cię, ci, tobie, tobą
him
go, jego, niego, nim, jemu, mu (do osób)
her
jej, ją, niej, nią (do osób)
it*
jej, ją, niej, nią, go, jego, niego, nim, jemu, mu*(do rzeczy)
us
nas, nam, nami
you
was, wam, wami
them
ich, im, nich, nimi

It odnosi się do rzeczy i zwierząt, np. Mam książkę. Lubię. – ją, czyli tę książkę, czyli rzecz. I HAVE A BOOK. I LIKE IT.
Her odnosi się do osób, np. Mam przyjaciółkę. Lubię ją. – ją, czyli moją przyjaciółkę – osobę. I HAVE A FRIEND. I LIKE HER.

To ta powyższa tabela jest najważniejszą rzeczą w naszej dzisiejszej lekcji – jeśli nie byliście w stanie zrozumieć gramatycznego kontekstu, po prostu nauczcie się słówek i ich znaczeń z tej trzeciej (ostatniej) tabeli.

Na samym początku dzisiejszych zajęć napisałam kilka polskich zdań z użyciem zaimków osobowych oraz słów, które można od tych zaimków utworzyć.
Przeanalizujmy i przetłumaczmy te zdania:

On jest moim przyjacielem: lubię go, ufam mu i bawię się z nim. – He is my friend: I like him, trust him and play with him.
Ja jestem jego przyjacielem: on lubi mnie, ufa mi, bawi się ze mną. I am his friend: he likes me, trusts me and plays with me.
Ona jest moją przyjaciółką: lubię , ufam jej, bawię się z nią. – She is my friend: I like her, trust her and and play with her.

Widzicie? W polskim zdaniu mam 3 różne słówka na czerwono, a w zdaniu angielskim czerwone słówko jest wszędzie takie samo.


Pozdrawiam,
BM






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz