środa, 24 października 2018

Let's write a formal letter









List formalny- a formal letter

Język formalny! Napisany w stylu GRZECZNOŚCIOWYM
Nie ma form skróconych typu don’t! piszemy do not
Nie ma czasownikow frazalnych
Bardziej wyszukane słownictwo:
Buy- purchase
Important- crucial, essential, significant
Wyżej wymieniony…- the aforementioned…
TV set- telewizor
CD player
MP3 player
Language course- kurs językowy
Computer course- kurs komputerowy
Complain about- poskarżyć sie na…
Tour guide- przewodnik wycieczkowy
Service- obsługa
Poorly organised- źle zorganizowany
Exchange…- wymienić
According to the brochure –według ulotki…

Dear Sir/Madam, 

  • Akapit pierwszy – określenie celu listu, np. (1-2 zdania)
I am writing to apply for the post of… as advertised in…- piszę w sprawie oferty pracy jako…zamieszczonej w …
I am writing to complain about … which I purchased in your shop. I would like to express my dissatisfaction connected with the aforementioned product.- chciałabym wyrazić niezadowolenie z tego produktu.
I am writing to enquire about…- zwracam sie z zapytaniem o….
I am writing with reference to your advertisement in…- piszę w sprawie ogłoszenia, które ukazało sie w… I would like to apply for the post of … /
I would like to find out some details connected with….- chciałbym dowiedzieć się kilku szczegółów związanych z …
  • Akapit drugi- rozwinięcie (argumenty)
I am interested in+Ing…- interesuje mnie (np. kupno…)
First of all, …- po pierwsze
I regret to inform you that… (the TV set I bought in your shop appeared to be broken.)- z przykrością informuję, że…
It did not work properly from the very beginning. First, …
To make matters worse, …- co gorsze…
Furthermore, … ponadto
I must assure you that I am not to blame for this situation- zapewniam Państwa, ze to co sie stało, nie pochodzi z mojej winy
     ·     Akapit 3 – wyrazenie, czego oczekujemy od adresata- w liscie reklamacyjnym!
I demand a full refund (domagam się zwrotu pieniędzy)or a new CD player.
I hope you will give this matter your immediate attention (mam nadzieje, ze zajmą się Państwo moją sprawą szybko).
    ·      I look forward to hearing from you- z niecierpliwościa czekam na odpowiedź
Yours faithfully,       z poważaniem
XYZ


Reklamacja: argumenty
CD player, tape recorder
      -     plays music too slowly
-          I cannot rewind or fast-forward the tape (przewinąć kasete do tyłu i do przodu)
-          I could not take out my CDs (nie mogłem wyjąć płyty)
TV set:
-          I could not change channels
-          The remote control did not work either
-          Every time I attempted to watch any programme, it stopped working.

W zeszłym tygodniu kupiłaś nowy telewizor. Niestety, przestał działać. Napisz list do menedżera sklepu. (cel listu, napisz jak długo działał, co się z nim stało, powiedz, że to nie twoja wina, rekompensata) (do 150 słów)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz