piątek, 1 maja 2020

This is my book.








Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się przymiotnikami i zaimkami dzierżawczymi. Brzmi poważnie, prawda? Ale nie bójcie się! Postaram się wszystko wyjaśnić „na chłopski rozum”, w zrozumiały sposób. Mam nadzieję, że uda mi się osiągnąć ten cel.

Na pewno wielokrotnie zastanawialiście się, jak jest po angielsku: SWÓJ. Na przykład: On sprząta swój pokój. Oni spotykają się ze swoimi przyjaciółmi. Ona rozmawia ze swoją mamą. Szukam swoich kluczy.
To właśnie tą kwestią się zajmiemy. Słowo „swój, swoja, swoimi” musimy dopasować do osoby. Co to znaczy?
Jeśli mam zdanie: On sprząta swój pokój., to znaczy że on sprząta JEGO pokój.
Oni spotykają się ze swoimi przyjaciółmi, to znaczy że spotykają się z ICH przyjaciółmi.
Ona rozmawia ze swoją mamą, znaczy, że rozmawia z JEJ mamą.
Szukam swoich kluczy oznacza, że szukam MOICH kluczy itd…

Tak więc dziś będziemy tłumaczyć słówka: mój, twój, jego, jej, nasz, wasz, ich.
Musicie jednak wiedzieć, że w języku angielskim przetłumaczymy je na dwa sposoby!

Pierwsza kolumna
(przymiotniki dzierżawcze)
Druga kolumna
(zaimki dzierżawcze)
Trzecia kolumna
(polski odpowiednik)
my
mine
mój
your
yours
twój
his
his
jego (do osób)
her
hers
jej (do osób)
its
its
jej, jego (do rzeczy, zwierząt)
our
ours
nasz
your
yours
wasz
their
theirs
ich

Niestety, ale musicie się nauczyć na pamięć całej tabeli ;-(

Przeanalizujmy teraz, co znajduje się w tej tabelce.
Zwróćcie uwagę, że polskie słówko ma 2 odpowiedniki. To znaczy: „mój” przetłumaczyć możemy na dwa sposoby: „my” albo „mine”. „Twój” to po angielsku „your” albo „yours”. Widzicie to, prawda?
Ale niestety, to, którego słówka użyjemy („my” czy „mine”) określa pewna reguła.
Przeanalizujmy poniższe zdania, a później stworzymy regułę, kiedy mamy użyć słówka z pierwszej kolumny, a kiedy z drugiej.
1.      To  jest moja książka.
2.      Ta książka jest moja.
3.      To jest nasz samochód.
4.      Ten samochód jest nasz.
5.      To jest twój długopis.
6.      Ten długopis jest twój.
W zdaniach, które wyróżniłam na czerwono, skorzystam z pierwszej kolumny.
W zadaniach, które zaznaczyłam zielonym kolorem, skorzystam z kolumny drugiej.

Z pierwszej kolumny skorzystacie, jeśli PO SŁÓWKACH: mój, twój, jego, jej, nasz, wasz, ich JEST JAKIŚ RZECZOWNIK (rzecz lub osoba).

Przyjrzyjmy się jeszcze raz powyższym zdaniom i przeanalizujmy je:
To  jest moja książka. – zobaczcie: PO słówku „MOJA” mamy rzeczownik (rzecz). It is my book.
To jest nasz samochód. – PO słówku „NASZ” mamy rzeczownik (rzecz). It is our car.
To jest twój długopis. - PO słówku “TWÓJ” mamy rzeczownik (rzecz). It is your pen.

Z drugiej kolumny skorzystacie, jeśli PO SŁÓWKACH: mój, twój, jego, jej, nasz, wasz, ich NIE MA RZECZOWNIKA (rzeczy ani osoby).

Przyjrzyjmy się teraz zdaniom wyszczególnionym na zielono i przeanalizujmy je:
Ta książka jest moja. - PO słówku “MOJA” nie mamy rzeczownika. This book is mine.
Ten samochód jest nasz. - PO słówku “NASZ” nie mamy rzeczownika. This car is ours.
Ten długopis jest twój. - PO słówku “TWÓJ” nie mamy rzeczownika. This pen is yours.

Jeszcze na koniec jedna adnotacja: słowo „ten”, „ta” to po angielsku „this”. "To jest" - "it is" albo "This is".

ZAPAMIĘTAJ!!! W języku angielskim słówka: Swój: czyli mój, twój, jego, jej, nasz, wasz, ich tłumaczymy na 2 sposoby. Sposób, który wybierzemy zależy od tego, czy PO tych słówkach jest rzeczownik, czy nie ma.


Zadanie domowe: przetłumacz zdania.
1.      To jest wasz pokój.
2.      Ten pokój jest wasz.
3.      To jest mój plecak.
4.      Ten plecak jest mój.
5.      To jest jej zeszyt.
6.      Ten zeszyt jest jej.
7.      To jest ich klasa.
8.      Ten piórnik jest mój.
9.      Ta sukienka jest jej.
10. To jest jego koszula.

Słówka do zdań:
Pokój – room
Plecak – bag
Zeszyt – notebook
Klasa – classroom
Piórnik – pencil case
Sukienka – dress
Koszula – shirt



 Pozdrawiam,
BM



1 komentarz:

  1. Te materiały są bardzo przydatne!! W jasny i prosty sposób wszystko opisane... Każdemu polecam tą strone!

    OdpowiedzUsuń